Review

Blues - Soul - Funk

Bluesmagazine.nl 01/2017

België, land van speciale biertjes. Land van Suske en Wiske, van Urbanus en van mooie oude steden. Land van friteskotten en fantastische visrestaurants. Heerlijk vakantieland, waar je ongestraft de Bourgondiër kunt uithangen. Maar ook op het gebied van de bluesmuziek wordt België steeds een leuker land. Er is een bloeiende bluesscene. Wat te denken van de levende legende Roland van Campenhout. The Bluesbones, The one man bluesband Tiny Legs Tim, Blues Karloff, The Zoomatics. En zo kan ik nog even doorgaan.

Deze maand maakte ik kennis met Dirty5, een Vlaamse bluesband. Dirty5 bracht in 2015 een demo cd uit met covers van Johnny Guitar Watson, Kenny Wayne Shepherd, Lenny Kravitz en Jimi Hendrix. Onlangs verscheen hun eerste ‘echte’ album ‘Live 2016’, met tien livetracks, vorig jaar opgenomen in Blues-Sphere in Luik. En net als op de demo zijn het ook nu weer allemaal covers.

De opener Linda Lu is een lekkere midtempo blues met een huilende mondharmoncia. Thomas Vandenabeele blaast er in Junior Wells’ Snatch It Back And Hold It weer lustig op los, ondersteund door een strakke ritmesectie en een lekkere gitaarsolo. Outside Woman Blues van Blind Joe Reynolds uit 1929 krijgt een fantastische eigen uitvoering. Het eerste rustpunt is Magnolia, een cover van JJ Cale uit 1971. Ingetogen zang en gitaarwerk en een dromerige mondharmonica. Heel mooi en ik denk dat JJ Cale vanaf zijn wolk goedkeurend zal hebben geknikt. De vijf mannen van Dirty5 vergeten ook hun landgenoten niet te eren en brengen een spetterende bluesrockversie van Shake ‘M van de Leuvense bluesrockband El Fish. Apart is de bluesy versie van Always On The Run van Lenny Kravitz, een nummer dat Dirty5 eerder op hun demo album uit 2015 had opgenomen. Weer die huilende mondharmoncia, de uitstekende ritmesectie en een vette gitaarsolo. Little Walter’s My Baby Is Sweeter is een heerlijk trage slowblues met weer een prachtrol voor Thomas Vandenabeele. Just The Two Of Us van Bill Withers valt een beetje uit de toon bij het vorige, maar echt slecht is het nou ook weer niet. In Broke And Hungry van Junior Wells is de (funky) bluessfeer weer helemaal terug met een felle gitaarsolo en uiteraard de mondharp. En over mondharp gesproken, Vandenabeele gaat helemaal los en met hem de hele band in de uptempo bluesrocker Boogie van hun landgenoten Mambo Chillum. Een feestelijk vet rockend slotakkoord.

Conclusie:

Dirty5 heeft mijn hart gestolen met hun eerlijke recht voor zijn raap bluesrock. Hun optredens lijken mij, afgaand op dit live-album, een feest. De komende maanden zijn ze op tournee in Vlaanderen en op 18 februari a.s. treden ze op in Café Koningshuys in Delft. Gaat dat zien en vooral horen.

Tekst: Gerrit Schinkel

Rootstime 12/2016

Het gaat goed met de Blues in België, héél goed. Aan het lijstje met nieuwe bands die dit muziekgenre met succes gaan beoefenen mag je gerust Dirty 5 toevoegen. Hun “Live at Blues-Sphere Liège” is , samen met hun eerder verschenen demo-cd uit 2015, een visitekaartje dat kan tellen. Tien nummers telt deze uitgave en allen covers. Maar deze covers zijn zo juist gekozen en zo gevarieerd dat ze je op een kleine drie kwartier meenemen op een boeiende muzikale trip doorheen diverse genres als Soul, Jazz, Funk maar alles met een serieuze kruiding van Blues.

De muzikale kwaliteit van het vijftal: Zang & gitaar: Jan Bruynooghe, Gitaar: Stefan Gulinck, Mondharmonica: Thomas Vandenabeele, Drum: Pascal Claeys, Bass: Wolf Everaert is hoogstaand en het pleit voor de heren dat ze geen blauwdruk van de songs spelen maar er evenzeer een eigen draai weten aan te geven. Laat het redelijk fantastische “Outside Woman Blues” van Blind Joe Reynolds daar een voorbeeld van zijn.

Gewaagd maar evenzeer geslaagd, zo willen wij hun versie van het gekende “Magnolia” van JJ Cale , beschrijven. De mijmerende mondharmonica onderstreept subtiel het dromerige karakter van de song en de eerder verhalende zangpartij is even gepast als respectvol. Maar ze tonen ook hun bewondering voor talent dichter bij huis zoals El Fish dat , zeg maar, geëerd wordt met een bijzonder fraaie versie van hun “Shake’m”.

We schreven al dat er variatie genoeg te vinden was op deze release maar wat dacht je van een persoonlijke, Bluesy versie van het onsterfelijke “Always On The Run” van Lenny Kravitz? De heerlijke trage van dienst is Willie Dixon’s “My Baby Is Sweeter”. We zijn steeds op onze hoede als er songs gecoverd worden van deze grootheid maar het applaus hier ten huize na afloop sprak boekdelen. Minder enthousiast zijn we van “Just The Two Of Us” maar dan ook enkel omdat het Bill Withers nummer een wat te vreemde eend in de bijt is.

De enthousiaste versie van “Boogie” van het véél te vroeg gesplitte Mambo Chillum is de laaiende afsluiter van een uitstekende plaat die uiteraard om bevestiging vraagt. Bevestiging onder vorm van een paar eigen nummers op de volgende plaat ! Aansluitend bij de enkele covers die ongetwijfeld opnieuw die release zullen sieren en als de kwaliteit van die versies dezelfde is als de kwaliteit die we op deze uitgave mochten begroeten halen we het wierookvat weer boven.

Luc Meert

Back To The Roots 09/2016

Dirty5 is een Belgische (brugse) groep die je meeneemt op een muzikale reis doorheen de wereld van soul, jazz, funk en (vooral) blues. Hun repertoire bestaat uit hoofdzakelijk covers. Wat deze vijf rasmuzikanten van andere groepen onderscheidt is het feit dat ze ordinaire partyband zijn die deze covers afratelt, maar dat ze er een eigen draai aan geven. Deze live-CD, opgenomen in 'Blues Sphere' in Luik in 2015 getuigt daarvan. Tien covers variëren van Junior Wells en Willie Dixon over JJ Cale, Lenny Kravitz' Always On The Run (!) tot zelfs onze eigen El Fish of Mambo Chillum! Hun Muzikale keuze toont niet alleen bewondering voor de grootheden van het genre, maar ook lokale helden komen aan bod, waarmee ze bewijzen dat er meer blues dan bloed door hun aderen stroomt. Enkele hoogtepunten zijn 'Linda Lu' (Ray Sharpe), 'Shake 'm' (El Fish) en 'Boogie' (Mambo Chillum). Deze live CD is, samen met een eerder verschenen demo CD in 2015, slechts een voorproefje op wat nog komen moet: eigen nummers die naadloos aansluiten bij de lokale helden van de voorbije jaren die de blues waardig hebben gedragen.

Luk Dufait

Billybop CD review 04/2016

Hailing from Bruges, but recorded live during a session in Liege, this album brings together ten good renditions of some known and lesser-known tunes. Dirty Five is a not so young Bruges band who aren’t truly specializing in the blues, but with a majority of blues songs on their repertoire. Although they are a cover band this is not a Juke-box playing your favourite songs for a nickel.

Leading track “Linda Lu” immediately gives away what you can expect in the coming 45 minutes, but it really starts to get excited with the second song. This Junior Wells composition certainly is a dance floor killer and Dirty five knows how to handle such killers.Amongst the tracks on the CD you’ll find “Outside Woman Blues” (Blind Joe Reynolds) and My Baby is Sweeter (Willie Dixon), which are 100% blues tunes. But there is also room for JJ Cale’s Magnolia or Lenny Kravitz Always on the run. Two songs that aren’t really blues tracks but somehow fit in this selection quite well. On Magnolia, the band makes me think on Blue blot. Especially the vocals of Jan Bruynooghe give away a hint to that band. However it’s not a copy of that sound, it is rather me getting lost on memory lane I suppose. Me getting on memory Lane is something that definitely is happening on Shake’m a cover of El Fish. The band came together again a couple of years ago for some stints but if we are a talking about Belgian blues bands there’s no way avoiding the original El Fish Line-Up. Paying tribute to that band by covering one of their tunes is one thing but doing it as exciting as Dirty Five does is definitely something that you have to keep in mind when you go check out these guys. Another Belgian cult band is the short-lived Mambo Chillum. Boogie from their self titled 1999 album is also included in this line-up and once again this makes things exciting; Including these Belgian roots tunes gave them without doubt extra points but in general this is a Kick Ass live album with an interesting selection of tunes.

Mr. Blue Boogie

www.dirty5.be - info@dirty5.be - 0479/745900